Handleiding voor de redacteur

Hieronder de handleiding, vooral bestemd voor de ‘gewone’ WordPress-gebruiker; degene die de inhoud van de website bijhoudt.
Opmerking:
Zorg altijd dat je twee tabbladen in de browser open hebt staan (door bovenin de browser op het +je te klikken), een tabblad om het bewerkingsscherm (de ‘achterkant’) en het andere om de bewerkte pagina (de ‘voorkant’) te kunnen bekijken; zo kun je gemakkelijk switchen tussen die twee.
Denk er wel aan eerst de pagina te verversen met (of F5), voordat het resultaat te zien is.



Ga naar [domeinnaam]/wp-login.php of [domeinnaam]/wp-admin om in te loggen.

Inloggen

Het inlogscherm verschijnt; voer hier de inloggegevens in, en klik op de knop ‘Inloggen’.
Je komt nu in het z.g. Dashboard, het startscherm van WordPress:

De eerste keer dat je inlogt is het scherm erg vol en onoverzichtelijk; daarom kun je beter de instellingen aanpassen. Klik daartoe rechts bovenaan op ‘Scherminstellingen’ en vink alles uit behalve ‘In één oogopslag’ en ‘Status sitediagnose’. Nu zie je het volgende veel overzichtelijkere scherm:

Voor de overzichtelijkheid kun je het beste klikken op het pijltje in de titelbalk van een van de twee venstertjes, zodat het geminimaliseerd wordt. Nu kun je het verslepen naar de ruimte ernaast.

Links zie je het menu met alle opties die voor jou toegankelijk zijn (als je niet de beheerdersrol hebt, zie je waarschijnlijk minder opties).
Rechts bovenaan staat er bij jou natuurlijk ‘Hallo, [inlognaam]’.

Pagina aanmaken/bewerken

Aanmaken

  • Laat in het menu links de muis zweven boven ‘Pagina’s’ en klik dan op ‘Nieuwe pagina’. Je kunt ook in het paginaoverzicht bovenin klikken op ‘Nieuwe pagina’.
  • Rechts, onder ‘Pagina-attributen’ kies je bij ‘Sjabloon/Template’ voor ‘Volledige breedte …’ (anders krijgt de pagina een zijbalk, wat meestal niet nodig is).
  • Laat onder ‘Hoofd’ de instelling op ‘(geen hoofd)’ staan, dan wordt de pagina automatisch opgenomen in het menu. Later kun je van de pagina een sub-pagina maken door rechts onder ‘Hoofd’ de pagina te kiezen waaronder deze als sub-pagina moet komen. Je moet dat dan nog wel in het menu aanpassen.
  • Klik op ‘Publiceren’.
  • Je kunt nu de pagina gaan bewerken; zie het vierde punt onder het kopje ‘Bewerken’.

Bewerken

  • Klik in het menu links op Pagina’s
  • Je krijgt nu in het midden een overzicht van alle pagina’s
  • klik op de gewenste pagina (mogelijk moet je hier voor ‘Klassieke editor’ kiezen als je niet gewend bent aan de ‘Blokeditor’); je komt nu in het bewerkingsscherm van de betreffende pagina.
  • Bovenaan dit bewerkingsscherm staan de bekende opmaakknoppen.
    (Mogelijk moet je de eerste keer op de knop ‘Toolbar weergeven/verbergen aanklikken.)
  • Je kunt nu tekst invoeren door te typen, maar je kunt ook tekst kopiëren en plakken uit een document of van een andere website.

Opmerkingen

  1. Voor het bewerken van tekstdelen, zoals kopiëren, knippen en plakken, moet je sneltoetsen gebruiken: Ctrl-c (kopiëren), Ctrl-x (knippen), Ctrl-v (plakken); de menu-opties werken vaak niet. Bij de Mac gebruik je de Cmd-toets i.p.v. de Ctrl-toets.
  2. Als je tekst plakt vanuit een document of een website, moet je de opmaak ervan wissen om te zorgen dat de opmaak (bv het lettertype) consistent is met die van de andere tekst. Dat doe je door de geplakte tekst te selecteren en op het gummetje Gummetje te klikken.
  3. Afbeeldingen laten zich niet kopiëren/plakken (behalve eenvoudige plaatjes als pijlen, hartjes, e.d.); afbeeldingen moet je handmatig invoegen. Zie hieronder bij ‘Media’.
  4. Let op: Enter zorgt voor een nieuwe alinea; er wordt een regel overgeslagen. Met Shift-Enter ga je naar een nieuwe regel.

Als je klaar bent met de pagina klik je rechts op de knop Bijwerken/Update.

Tabellen

Als er teksten zijn die op vaste afstanden van elkaar moeten komen te staan, dan is het gebruik van een tabel verstandig.
Het gebruik van meerdere spaties is sowieso uit den boze, omdat de spatiebreedte afhankelijk is van de letter die ervoor of erachter staat; hierdoor komen de tekstblokken niet netjes onder elkaar te staan.
Klik op het pijltje naast en kies het gewenste aantal kolommen; het aantal rijen is niet belangrijk, want als je aan het eind van een rij bent en op de tab-toets drukt, wordt er automatisch een nieuwe rij toegevoegd.
Vaak is de verticale uitlijning van de tekst gecentreerd; dat verander je als volgt:
Klik in de cel => klik met rechts => Cel => Eigenschappen cel => Verticaal uitlijnen => Boven.

Pagina later publiceren

Je kunt een pagina (of bericht) alvast aanmaken en pas later publiceren.
Klik daartoe aan de rechterkant, onder het kopje ‘Publiceren’, achter ‘Direct publiceren’ op ‘Bewerken’ en vul daar een datum in de toekomst in.
 

Media (afbeeldingen/doc’s/pdf’s) uploaden

Klik links in het menu op ‘Media’ => klik bovenaan op ‘Nieuwe bestand’ => klik op ‘Bestanden selecteren’ => Blader in het linkervenster naar de map waarin de bestanden staan => selecteer de gewenste bestanden in het rechtervenster (houd daartoe de Ctrl-toets ingedrukt en klik op de gewenste bestanden) => klik rechts onderaan op ‘Openen’.
Je ziet nu de nieuwe bestanden in de lijst met media verschijnen.

Media (afbeeldingen/doc’s/pdf’s) invoegen

  • Als je afbeeldingen wilt invoegen, klik je op Media toevoegen, links boven het invoerscherm. In het volgende scherm:
    a) tabblad ‘Bestanden uploaden’ en dan op als de afbeelding op je computer staat, en blader je naar de plaats van de afbeelding. Na het kiezen en klikken op ‘Openen’ van de afbeelding krijg een scherm waarin je gegevens over de afbeelding kunt invullen. Belangrijk zijn de items ‘Uitlijning’ en ‘Afmeting’. Klik nu op Invoegen in bericht.
    b) tabblad ‘Mediabibliotheek’ als je de afbeelding al een keer geüpload hebt. Zoek in het volgende scherm de gewenste afbeelding en klik op de afbeelding. Nu kun je weer de gewenste gegevens invullen; zie hierboven.
  • Het is handiger om eerst meerdere afbeeldingen/documenten naar de Mediabibliotheek te uploaden. Dat doe je door bij stap a) in de betreffende map meerdere bestanden te selecteren en daarna op ‘Openen’ te klikken.

Links gebruiken

 

Twee opmerkingen vooraf:

  1. Als je op een webpagina een link aanklikt, wordt het document/de pagina vaak in hetzelfde venster/hetzelfde tabblad geopend. Dat is ongewenst, want als men het document/de pagina na lezen sluit door op het kruisje rechtsboven (het tabblad) te klikken, wordt ook meteen de website gesloten en ben je de bezoeker kwijt (en deze raakt ook nog gefrustreerd). Daarom is het meestal beter te zorgen dat het document/de pagina in een nieuw scherm/tabblad wordt geopend.
  2. Sommige thema’s geven een link niet duidelijk weer, al wordt de link in het bewerkingsscherm wel blauw en onderstreept weergegeven. Het is verstandig het woord extra te onderstrepen (Ctrl-u) en de tekstkleur op blauw in te stellen.

Link naar een document/afbeelding

  • Het invoegen van een document (bv een pdf of een Word-document) doe je op dezelfde manier als bij een afbeelding; zie onder Media.
    Let op: De linktekst die verschijnt, is hetzelfde als de naam van het document, dus vaak niet zo duidelijk. Je kunt die tekst gewoon aanpassen zonder dat de link naar het document verloren gaat (zorg wel dat je bij het typen binnen de blauwe/onderstreepte tekst blijft).
  • Om de link in een nieuw venster/tabblad te openen, klik je in de linktekst en daarna op het potloodje => klik op het radertje => vink aan ‘Open link in een nieuw tabblad’ => klik onderaan op ‘Updaten’.

Link naar een andere pagina/website

Het aanmaken van een link naar een andere pagina of een externe website, doe je als volgt:
Typ eerst de beschrijving van de link => selecteer deze tekst => klik op het link-symbool in de knoppenbalk => in het venster ‘Link invoegen/bewerken’ plak je het gewenste externe adres (open de betreffende pagina eerst in een apart tabblad van de browser en kopieer het adres uit de adresbalk om het hier te plakken), en voor een externe link vink je het vakje ‘Open link in een nieuw venster/tab’ aan => klik onderaan dit venster op de knop ‘Bijwerken’ (‘Update’).

Een mail-link

Een e-mailadres waar je op kunt klikken, zodat het e-mailprogramma gestart wordt, maak je door rechts bovenaan in het bewerkingsscherm te klikken op de tab ‘Tekst’, en op de gewenste plaats de volgende code (met je eigen e-mailadres ingevuld) te plakken:
<a href=mailto:gebruikersnaam@emailadres.nl>Stuur een e-mail</a>.
(Mogelijk moet je de dubbele aanhalingstekens corrigeren.)
Dit is, i.v.m. spam, de slimste en veiligste instelling. Je ziet op de website de tekst ‘Stuur een e-mail’ als klikbare tekst staan. Je kunt ook, i.p.v. de tekst ‘Stuur een e-mail’, hetzelfde e-mailadres zetten; voordeel daarvan is dat het e-mailadres gekopieerd kan worden naar de webmail, maar dit veroorzaakt meteen ook een veiligheidsrisico. Vervang daarom op die plek voor de veiligheid het apestaartje door bijvoorbeeld [at]. In dat geval zie je op de website het aanklikbare gebruikersnaam[at]emailadres.nl staan.

Vergeet niet na het bijwerken weer op de tab ‘Visueel’ te klikken.

Klik op de knop Wijzigingen bekijkenom het resultaat te bewonderen (of klik op het browser-tabblad van de website zelf als je dat open hebt staan, en dan op F5-verversen).

Navigeren op lange pagina’s

Op lange pagina’s zoals deze, is het handig als je kunt springen naar items van jouw keuze (met ‘ankers’), en weer snel naar het begin zonder te hoeven scrollen (met ‘omhoogspringpijlen’).

Ankers

Springen naar een bepaalde plek op een pagina doe je m.b.v. ankers: plaats de cursor een paar regels boven de plek waar je terecht wilt komen => klik op het symbool Anker-symbool in werkbalk in de werkbalk => voer een passende, makkelijk te onthouden naam in => Ok => Je ziet nu het anker-symbooltje op de bewuste plek verschijnen.
Als je m.b.v. een link naar dit anker wilt springen, doe je dat op dezelfde manier als bij het maken van een link (zie ‘Links gebruiken‘), alleen klik je in het venster ‘Insert link/Link invoegen’ op de pijl achter ‘Ankers’ en selecteer je het anker dat je net aangemaakt hebt.
Je kunt ook van elders naar dit anker springen door achter de URL van de betreffende pagina (eindigend met een /) #ankernaam te plaatsen. B.v. voor het springen naar dit item gebruik je de URL:
https://www.wederzijdsgenoegen.nl/wordpress/gebruikershandleiding-voor-de-redacteur/#Ankers.

‘Omhoogspringpijlen’

Zoek op internet een pijl-icoon dat naar je zin is, download het en upload het naar de mediabibliotheek. Zet de cursor op de gewenste plaats en klik op ‘Media toevoegen’ => selecteer de pijl in de mediabibliotheek, kies voor rechts uitlijnen en voeg in => klik op de pijl om hem te selecteren, klik op Link-knop, ga naar de voorkant van de betreffende pagina op de website, selecteer de URL en kopieer hem => plak de URL in het venster ‘Insert link/Link invoegen’ in plaats van de URL van de pijl => Ok.
B.v. voor het omhoogspringen op deze pagina gebruik ik de URL:
https://www.wederzijdsgenoegen.nl/wordpress/gebruikershandleiding-voor-de-redacteur

Menu aanpassen

Vooraf:
Nieuw aangemaakte pagina’s worden achteraan in het menu toegevoegd. Je zult het menu met de hand moeten aanpassen.
Als je een pagina als subpagina van een andere hebt aangemaakt, wordt hij sowieso niet aan het menu toegevoegd, en moet je dat handmatig doen.

Het menu aanpassen: laat de muis zweven boven ‘Weergave’ => klik op ‘Menu’s’ => je ziet rechts de menustructuur => versleep menu-items naar boven of onder om de volgorde te veranderen, of naar rechts om er een submenu van te maken => klik op de knop ‘Menu opslaan’.

Als een pagina niet voorkomt in het menu, ga dan weer naar de menu-bewerkingspagina => klik linksboven onder ‘Pagina’s’ op het tabblad ‘Toon alles’. => vink de pagina aan die je mist => klik op ‘Aan menu toevoegen’ => sleep de pagina naar de juiste plek => ‘Menu opslaan’.

Berichten

Als je op de homepagina niet met een statische inhoud wilt werken, maar hem steeds wilt laten veranderen, kun je het beste met berichten werken.
Dit stel je in met: ‘Weergave’ => ‘Customizer’ => klik (bijna) onderaan op ‘Statische startpagina’ => klik onder ‘Startpagina toont’ op ‘Je laatste berichten’ om dat te selecteren => klik bovenaan op ‘Opslaan & publiceren’ en even later op het kruisje ernaast.

Standaard worden berichten op volgorde van aanmaak geplaatst, met het meeste recente bovenaan. Soms is een bericht echter zo belangrijk dat je het steeds bovenaan wilt houden (bv een ‘Welkom’-bericht); dat doe je door het ‘Sticky’ te maken: Klik rechts, onder ‘Publiceren’, achter ‘Zichtbaarheid’ op ‘Bewerken’ => onder ‘Openbaar’ kun je nu de extra optie ‘Sticky’ aanvinken.

Widgets

 

Als je met berichten werkt op de homepagina, is het handig en aantrekkelijk te kiezen voor een zijbalk; dat is ook meestal in het standaardsjabloon (engels: template) ingebouwd.
Deze zijbalk vul je met z.g. ‘widgets’: Ga naar ‘Weergave’ => ‘Widgets’ => Links zie je een overzicht van beschikbare widgets en rechts de zijbalk => Sleep de gewenste widget naar de zijbalk en plaats hem in het vak met stippellijnen (werkt hetzelfde als bij het menu) => Geef het vak een passende titel, pas evt. instellingen aan (bij een tekstvak belangrijk: ‘Automatisch alinea’s toevoegen’ aanvinken) en vul het vak met tekst => ‘Opslaan’ => ‘Sluiten’.
Een al bestaande widget kun je bewerken door erop te klikken.
De volgorde van de widgets kun je aanpassen door ze te verslepen.

Om in de ‘Tekst-widgets’ de tekst te kunnen opmaken net als in een pagina of bericht, is de plugin ‘Black Studio TinyMCE Widget‘ gemaakt. Als deze geïnstalleerd is, verschijnt in het widgets-overzicht een nieuwe widget: ‘Visuele bewerker‘. Je kunt een nieuw, opgemaakt item in de zijbalk maken door deze widget naar de zijbalk te slepen en hem op de gewenste plaats los te laten. Daarna kun je de inhoud maken door erop te klikken. De rest gaat hetzelfde als bij het maken van pagina’s of berichten.

Banner maken

Het is gebruikelijk de website te verfraaien door bovenaan de website een afbeelding te plaatsen. Die afbeelding kan een logo zijn, maar kan ook bestaan uit verschillende afbeeldingen die willekeurig wisselen (zie hierboven en klik een paar keer op F5).

Banner-afbeeldingen invoegen doe je door in het menu links de muis te laten zweven boven ‘Weergave’ => klik op ‘Header’ => Er staat aangegeven wat de afmetingen van de afbeelding (ongeveer) moet zijn; zie hieronder. (Bij meerdere afbeeldingen, kun je ze beter eerst uploaden via ‘Media’) => Klik op de gewenste afbeelding => (Je ziet rechts bovenin de verhoudingen van de gekozen foto staan) => Klik rechts onderin op ‘Selecteren en bijsnijden’ => Pas evt. door slepen het selectievak aan (hoeft niet als je de afbeelding al in de goede verhoudingen gemaakt hebt) => Klik op ‘Afbeelding bijsnijden’ => Klik in het linkervak onder de bannerfoto’s op ‘Geüploade headers willekeurig weergeven’ => Klik links bovenaan op ‘Opslaan en publiceren’ => Knop verandert na een paar seconden in ‘Opgeslagen’ => Klik op het kruisje links van die knop => Bewonder het resultaat door op de webpagina een paar keer op F5 (verversen) te drukken.
In hetzelfde menu ‘Weergave’ vind je ook de optie ‘Achtergrond’. Gebruik hier liefst afbeeldingen met afmetingen 1920×1440; dit zorgt ervoor dat er op de meeste schermen maar één exemplaar van de afbeelding te zien is.
Een website met heel veel geschikte achtergrondafbeeldingen vind je hier.
Hier vind je de handleiding voor het programma ‘MS-Office-Picturemanager’; waarmee je afbeeldingen kunt bewerken om ze geschikt te maken voor een website.

Formulieren maken/bewerken met Ninja-forms

 

SEO (Search-Engine-Optimization)

Onderaan in het bewerkingsscherm zie je de SEO-opties (als de plugin ‘WordPress-SEO’ geïnstalleerd is); die zijn belangrijk als je wilt zorgen dat de website goed vindbaar wordt voor zoekmachines.
Hier staat een goede instructie.

Op de pagina ‘Links‘ staan nog wat verwijzingen.

Uitloggen

Voor de veiligheid: vergeet niet aan het eind uit te loggen.
Laat de muispijl rechts bovenaan boven ‘Hallo, ……’ zweven en klik daarna op ‘Uitloggen’.

Op dit artikel kan niet (meer) gereageerd worden.